Právnická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Právne a technické výzvy inteligentnej mobility na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, APVV-23-0519

O projekte

Právne a technické výzvy inteligentnej mobility na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, APVV-23-0519

Zodpovedný riešiteľ: doc. JUDr. Marek Kordík, PhD., LL.M.

Odbor výskumu: 050599 - Ostatné odbory právnych vied

Realizácia: 2024-2027

Inteligentná mobilita predstavuje komplexný typ mobility a riadenia dopravných systémov, ktoré by mali fungovať inteligentnejšie, efektívnejšie, ekologickejšie a environmentálne udržateľnejšie s využitím informačných a komunikačných technológií a ďalších inovácií. Jedným z hlavných cieľov inteligentnej mobility je nájsť a aplikovať riešenia, ktoré znížia negatívne dopady spojené s dopravnými nehodami. Prvky inteligentnej mobility ako automatizované vozidlá, správa údajov týkajúcich sa automatizovaných vozidiel a konvenčných vozidiel, konkrétne prístup k ich údajom, funkciám a zdrojom môžu zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Riešiteľský kolektív zložený z odborníkov z vybraných oblastí práva a technických smerov si za cieľ kladie urobiť analýzu súčasnej právnej úpravy týkajúcej sa prístupu k údajom, funkciám a zdrojom automatizovaných vozidiel a konvenčných vozidiel. Medzi ďalšie unikátne výstupy projektu možno zaradiť analýzu súčasnej právnej úpravy týkajúcej sa získavania zariadenia na záznam údajov o udalostiach (EDR) a systému uchovávania údajov o automatizovanej jazde (DSSAD), ako aj analýzu rozsahu a použiteľnosti údajov uložených v EDR a DSSAD na účely objasňovania priestupkov a vyšetrovania trestných činov. Ďalšími unikátnymi výstupmi sú technická analýza technických možností získavania EDR a DSSAD a prístupu k zaznamenaným údajom z EDR a DSSAD, ako aj právne a technické odporúčania pre orgány presadzovania práva, najmä orgány policajného zboru týkajúcich sa získavania EDR a DSSAD, ako aj rozsahu a použiteľnosti údajov uložených v EDR a DSSAD na účely objasňovania priestupkov a vyšetrovania trestných činov. Významným výsledkom tohto projektu je aj prediktívny model na detekciu potenciálnych dopravných nehôd na vybranom úseku cesty.               

Výstupy

Výstupy zaevidované v systéme PETRA

Dostupné TU (kliknúť na Počet publikovaných dokumentov v REPČO)