Ústavné právo
Údaje o študijnom programe
Názov študijného programu: | Ústavné právo |
Študijný odbor: | 30. právo/ISCED-F 0421 Law |
Stupeň vysokoškolského štúdia: | tretí/ISCED 8 |
Titul: | doktor (philosophiae doctor) (PhD.) |
Jazyk uskutočňovania študijného programu: | slovenský |
Forma štúdia: | denná/externá |
Kód CRŠ | 12473 / 182914 106112 / 182913 |
Kód PraF UK AIS2 | dUSP17/dUSPx17 dUSP17EN/dUSPx17EN |
Štandardná dĺžka štúdia | tri roky (denné)/štyri roky (externé) |
Metódy výučby | prezenčná |
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Absolvent doktorandského štúdia v študijnom programe ústavné právo ovláda vedecké metódy základného i aplikovaného výskumu v právnych vedách, ktoré mu slúžia ako základ na uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových vedeckých poznatkov v oblasti študijného odboru právo, pričom absolvent je zameraný na právne odvetvie ústavné právo alebo kombináciu s príbuznými právnymi odvetviami, predovšetkým správnym právom, medzinárodným právom, európskym právom a teóriou práva. V daných oblastiach prezentuje vedomosti na najvyššej úrovni, ktoré sú reprezentované predovšetkým jeho publikačnou činnosťou.
Absolvent dokáže analyzovať, syntetizovať a komparovať právne inštitúty právneho odvetvia ústavné právo, ako aj príbuzných právnych odvetví, s cieľom vytvorenia návrhov de lege ferenda, v záujme ich efektívnejšieho uplatnenia v právnom poriadku. Je spôsobilý využívať vo vedeckej práci všetky nosné vedecké metódy výskumu, pričom dokáže prepojiť navzájom nielen právne inštitúty ústavného práva, ale uvažovať kriticky aj interdisciplinárne. Súčasne dokáže identifikovať prerastanie právnych inštitútov implementovaných z právnych poriadkov štátov Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky. Absolvent taktiež ovláda koncepčné, analytické a syntetizujúce poznatky v oblasti ústavného práva, so širokým využitím v právnej vede a praxi. Je spôsobilý svojím osobným vedeckým prínosom formovať ďalší rozvoj ústavného práva v celonárodnom, čiastočne i medzinárodnom meradle. Aplikuje získané poznatky v praxi so znalosťou výberu alternatívnych koncepčných alebo individuálnych riešení.
Absolvent aplikuje vlastné zistenia svojej teoretickej analýzy a svojho komplexného vedeckého výskumu pri riešení problémov v spoločenských vzťahoch na úrovni vnútroštátnej, únijnej i medzinárodnej. Na základe svojich výstupov a zistení dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové vedecké poznatky. V rámci právneho odvetvia ústavné právo je spôsobilý identifikovať jeho nedostatky, navrhnúť ich riešenie metódami výkladu alebo tvorby práva a porovnať súčasný stav poznania v právnom odvetví ústavné právo s právnymi poriadkami iných štátov. Absolvent v danej súvislosti prezentuje najviac pokročilé a špecializované zručnosti a techniky vrátane schopnosti syntézy a hodnotenia, ktoré sa požadujú na riešenie zásadných problémov v oblasti výskumu a/alebo inovácie a na rozšírenie a nové vymedzenie existujúcich vedomostí alebo odborných postupov.
Absolvent má nezávislé kritické a analytické myslenie, ktoré aplikuje v meniacich sa spoločenských podmienkach a je schopný prezentovať samostatne výsledky výskumu a vývoja v odbore právo v právnom odvetví ústavné právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, pred vedeckou a odbornou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí.
Absolvent nadobudne spôsobilosť vedecko-pedagogicky pôsobiť na požadovanej metodologickej úrovni v odbore právo, v právnom odvetví ústavné právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, na základe čoho je pripravený kvalifikovane pôsobiť v rámci pedagogického procesu na vysokých školách v daných oblastiach.
Absolvent si osvojí schopnosť prejavovať značnú autoritu, inováciu, samostatnosť, vedeckú a odbornú bezúhonnosť a prevezme trvalý záväzok rozvíjať nové myšlienky alebo postupy. Predmetné komponenty sa odrážajú predovšetkým v schopnosti absolventa dokázať určiť zameranie výskumu a koordinovať tím vo vednej oblasti ústavné právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, a v pravidelnej publikačnej činnosti, ktorá svojou kvalitou zodpovedá štandardom Vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave (Vnútorný predpis č. 23/2021), ako aj štandardom Vnútorného predpisu č. 5/2021, ktorý upravuje vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania v podmienkach Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty a Štandardom pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (ďalej budú všetky tri dokumenty označované ako „Štandardy kvality“) a ktorú absolvent prezentoval počas svojho doktorandského štúdia.
Ciele vzdelávania sú v študijnom programe ústavné právo dosahované prostredníctvom nasledovných merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach študijného programu, ktorý pozostáva z výučbovej časti, z vedeckej časti a z pedagogickej časti
Výučbová časť – predovšetkým výučba v rámci profilových predmetov:
Metodológia vedy
Metodika kvalitatívnych právnych výskumov
V rámci hore uvedených predmetov je zabezpečené, aby jednotlivé študijné programy doktorandského štúdia boli v študijnej časti posilňované v spoločnom základe z hľadiska metodológie vedy.
V rámci predmetu Metodológia vedy sú výstupy študentov prezentované schopnosťou formulovať výskumné hypotézy, prehĺbením zručností pri aplikácii metód analýzy a syntézy pri písaní vedeckých prác, dodržiavaním požiadaviek Štandardov kvality.
V rámci predmetu Metodika kvalitatívnych právnych výskumov si študent osvojí metódu kvalitatívneho výskumu, ktorý je v kontexte so stanovením účelu a cieľov, zberu dát, procesu ich analýzy až po generovanie záverečnej správy zameraný na porozumenie a interpretáciu významov, ktoré svojim skúsenostiam a vnemom priraďujú skúmané osoby. Cieľom je hľadanie príčin a súvislostí vo svetoch jednotlivcov a následná induktívna predikcia smerujúca k odpovediam na výskumné otázky.
Základy a aplikácia právnického vzdelávania: metodika pedagogického procesu
Absolvovaním predmetu získa študent ťažiskové vedomosti a relevantné informácie, na základe ktorých je schopný formulovať ciele a obsah vlastného pedagogického procesu. Ovláda organizačné formy, didaktické zásady a vyučovacie metódy, ktoré sú pre pedagogický proces profilujúce, pričom je spôsobilý ich flexibilne a správne selektovať v závislosti od požiadaviek pedagogického procesu, vyučovaného predmetu ako aj cieľovej skupiny. Na základe vlastných poznatkov identifikuje individuálne všeobecné a osobitné požiadavky na prípravu čiastkových častí vyučovacieho procesu akcentujúc špecifiká výučby zameranej na právnické vzdelávanie.
Príprava projektu dizertačnej práce z ústavného práva
Systematickou prípravou projektu dizertačnej práce si študent nie len osvojí, ale zároveň nadobudne spôsobilosť aplikovať základné metódy vedeckej práce a ich využitie pri vlastnej výskumnej a vedeckej aktivite. Pod vplyvom pravidelného logického a premysleného mentoringu, ktorý vhodným spôsobom ovplyvňuje celý proces prípravy projektu, je po absolvovaní predmetu doktorand schopný formulovať základné vedecké otázky a vedecké hypotézy, ktoré sú zároveň prezumovaným výsledkom. Dôraz kladený na aktívnu zložku výskumu je determinovaný vlastnou tvorivou činnosťou študenta. Uvedený proces finalizuje vypracovaním projektu dizertačnej práce, v ktorom na základe doterajšieho vedeckého skúmania problematiky a poznatkov formuluje a precizuje základné hypotézy, a zároveň vytvára vedeckú platformu pre ďalší výskum v skúmanej oblasti. Súčasťou projektu sú aj rozpracované čiastkové ciele, ktoré podmieňujú dosiahnutie cieľa hlavného. V projekte nechýba diskusia, ako aj jej výsledky. Vlastné postoje a vlastné riešenia, ku ktorým autor dospel, sú logicky usporiadané a dostatočne zhodnotené. Zároveň študent vie komentovať všetky skutočnosti a poznatky v konfrontácii s výsledkami výskumných prác iných autorov či rozhodnutí relevantných autorít aplikujúcich práv, ťažiskovo judikátov. Po absolvovaní je doktorand schopný prezentovať, argumentovať čiastkové výstupy vedeckého výskumu a viesť vedeckú a odbornú diskusiu ohľadom predmetnej problematiky.
Vybrané otázky slovenského ústavného práva
Študent si v rámci prípravy na dizertačnú skúšku zopakuje, upevní a prehĺbi vedomosti nadobudnuté na predmetoch s ústavnoprávnym zameraním. Analyzuje pri tom najnovšie zmeny Ústavy SR a súvisiacich právnych predpisov.
Ústavný systém Slovenskej republiky - aktuálne otázky fungovania
Študent si prehĺbi vedomosti o kľúčových princípoch fungovania ústavného systému SR, miesta a vzájomných vzťahov jednotlivých ústavných orgánov v ústavnom systéme, ako aj ich vzťah k inštitúciám EU, tendencie vývoja ústavnej úpravy ústavných inštitúcií. Je schopný konzultovať teoretické i praktické otázky fungovania ústavného systému.
Orgány ochrany práva a ich úloha v právnom štáte
Absolvovaním predmetu si študent prehĺbi vedomosti v oblasti kreovania a organizácie činnosti orgánov ochrany práva. Vzdelávacím výstupom pre študenta sú poznatky o spôsobe ochrany práv a právom chránených záujmov, ktoré orgány ochrany práva v podmienkach právneho poriadku SR poskytujú. Študent získa hlbší prehľad o vzťahu orgánov ochrany práva k orgánom verejno-politickej moci; o organizačnej štruktúre, spôsobe fungovania, kreácie a personálneho zloženia jednotlivých orgánov ochrany práva. Študent nadobudne nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické zručnosti (koncipovanie sťažnosti, podnetu,...), ktoré je schopný aplikovať v prípadoch, ak dôjde k porušeniu jeho práva alebo právom chráneného záujmu.
Ústavné systémy vybraných členských štátov Európskej únie
Študent si prehĺbi vedomosti v oblasti fungovania ústavných orgánov vybraných členských štátov EU (ČR, SRN, Rakúsko, Francúzsko, VB, Taliansko, Poľsko).Po absolvovaní predmetu je schopný interpretovať fungovanie ústavných orgánov týchto štátov a vzájomné vzťahy medzi nimi. Súčasne je spôsobilý porovnať spoločné a rozdielne znaky ich ústavného postavenia.
Vedecká časť
Minimálny rozsah povinne voliteľnej vedeckej činnosti vyplýva zo Smernica dekana Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty, ktorá upravuje hodnotenie vybraných vedeckých aktivít vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov a doktorandov na Univerzite Komenského v Bratislave, Právnickej fakulte (Vnútorný predpis č. 1/2018). V zmysle článku 6 ods. 1 Vnútorného predpisu č. 1/2018 PraF UK každoročne vyhotovuje celkové hodnotenie vedeckej a odbornej činnosti osôb uvedených v čl. 1, medzi ktorých sú zaradení aj doktorandi. Doktorand PraF UK je povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť za publikačnú činnosť hodnotenie minimálne 30 bodov, pokiaľ ide o doktoranda v dennej forme štúdia, a minimálne 20 bodov, pokiaľ ide o doktoranda v externej forme štúdia. Doktorand v dennej forme štúdia je v celkovom hodnotení povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť najmenej 35 bodov. Doktorand v externej forme štúdia je v celkovom hodnotení povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť najmenej 25 bodov. Konkrétny počet bodov za jednotlivé kategórie vyplývajú z čl. 2-5 Vnútorného predpisu č. 1/2018:
https://www.flaw.uniba.sk/fileadmin/praf/O_fakulte/Dokumenty/VP_2018/VP_2018_01.pdf
Kvalita publikačnej činnosti študentov doktorandského štúdia, predovšetkým v kontexte so Štandardami kvality, je každoročne vyhodnocovaná Radou pre kvalitu vedy a doktorandského štúdia Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty.
Pedagogická časť
Študent doktorandského štúdia, na začiatku aj pod dohľadom svojho školiteľa, aplikuje a zdokonaľuje zručnosti vo výučbe, ktoré si predtým získal vlastnými hospitáciami na uvedených predmetoch a v rámci profilového predmetu Základy a aplikácia právnického vzdelávania: metodika pedagogického procesu.
Uplatnenie absolventov
- odborní asistenti a vedeckí pracovníci na univerzitách a iných vedeckých inštitúciách
- sudcovia najvyšších súdov,
- vedúci pracovníci analytických odborov na najvyšších súdoch, vedúci pracovníci v ústredných orgánoch štátnej správy a v európskych štruktúrach
- advokácia (vedúci pracovného tímu)
- orgány verejnej moci
- orgány ochrany práva (napr. verejný ochranca práv)
- mimovládne organizácie
Podmienky prijatia a prijímacie konanie
Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.
Podmienky prijatia na štúdium na Univerzite Komenského v Bratislave, Právnickej fakulte, podľa § 57 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a informácie podľa čl. 3 ods. 5 Pravidiel prijímacieho konania na Univerzite Komenského v Bratislave (vnútorný predpis č. 4/2021):
https://www.flaw.uniba.sk/fileadmin/praf/Studium/uchadzac/2022_2023/PhD_pravo_2022_23_V1.pdf
Postupy prijímania na štúdium.
Pravidlá prijímacieho konania na UK (VP 4/2021)
https://uniba.sk/fileadmin/ruk/legislativa/2021/Vp_2021_04.pdf
Rada študijného programu
Členovia Rady študijného programu:
Garant: | doc. JUDr. Marián Giba, PhD. | VUPCH | VTČ |
Spolugaranti: | doc. JUDr. Tomáš Ľalík, PhD. | VUPCH | VTČ |
doc. JUDr. Lívia Trellová, PhD. | VUPCH | VTČ | |
doc. JUDr. Marek Domin, PhD. | VUPCH | VTČ | |
doc. JUDr. Milan Hodás, PhD. | VUPCH | VTČ | |
Študenti: | Mgr. Samuel Cibik | ||
Externé prostredie: | doc. Mgr. Marek Káčer, PhD. | ||
|
Dokumenty
Zasadnutia Rady študijného programu:
Dátum: | Popis: | Zápisnica: |
---|---|---|
prerokovanie návrhu profilu absolventa | ||
Rozhodnutia:
Dátum: | Orgán: | Zápisnica: |
11.07.2022 | Akreditačná rada PraF UK | |
19.08.2022 | Akreditačná rada UK |
Rámcová dohoda o spolupráci s externou vzdelávacou inštitúciou: Dohoda
Opisy študijných programov a vnútorné hodnotiace správy:
Kód študijného programu CRŠ/PraF UK AIS2: | Dokument : |
12473/dUSP17 | |
182914/dUSPx17 | |
106112/dUSP17EN | |
182913/dUSPx17EN | |
dUSP17 |