Občianske právo
Údaje o študijnom programe
Názov študijného programu: | Občianske právo |
Študijný odbor: | 30. právo/ISCED-F 0421 Law |
Stupeň vysokoškolského štúdia: | tretí/ISCED 8 |
Titul: | doktor (philosophiae doctor) (PhD.) |
Jazyk uskutočňovania študijného programu: | slovenský |
Forma štúdia: | denná/externá |
Kód CRŠ | 100635 / 105864 |
Kód PraF UK AIS2 | dOBP15/dOBPx15 |
Štandardná dĺžka štúdia | tri roky (denné)/štyri roky (externé) |
Metódy výučby | prezenčná |
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Absolvent doktorandského štúdia v študijnom programe občianske právo ovláda vedecké metódy základného i aplikovaného výskumu v právnych vedách, ktoré mu slúžia ako základ na uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových vedeckých poznatkov v oblasti študijného odboru právo, pričom absolvent je zameraný na právne odvetvie občianske právo alebo kombináciu s príbuznými právnymi odvetviami, predovšetkým obchodné právo a pracovné právo. V daných oblastiach prezentuje vedomosti na najvyššej úrovni, ktoré sú reprezentované predovšetkým jeho publikačnou činnosťou.
Absolvent dokáže analyzovať, syntetizovať a komparovať právne inštitúty právneho odvetvia občianske právo, ako aj príbuzných právnych odvetví, s cieľom vytvorenia návrhov de lege ferenda, v záujme ich efektívnejšieho uplatnenia v právnom poriadku. Je spôsobilý využívať vo vedeckej práci všetky nosné vedecké metódy výskumu, pričom dokáže prepojiť navzájom nielen právne inštitúty občianskeho práva, ale uvažovať kriticky aj interdisciplinárne. Súčasne dokáže identifikovať prerastanie právnych inštitútov implementovaných z právnych poriadkov štátov Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky. Absolvent taktiež ovláda koncepčné, analytické a syntetizujúce poznatky v oblasti občianskeho práva, so širokým využitím v právnej vede a praxi. Je spôsobilý svojím osobným vedeckým prínosom formovať ďalší rozvoj občianskeho práva v celonárodnom, čiastočne i medzinárodnom meradle. Aplikuje získané poznatky v praxi so znalosťou výberu alternatívnych koncepčných alebo individuálnych riešení.
Absolvent aplikuje vlastné zistenia svojej teoretickej analýzy a svojho komplexného vedeckého výskumu pri riešení problémov v spoločenských vzťahoch na úrovni vnútroštátnej, únijnej i medzinárodnej. Na základe svojich výstupov a zistení dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové vedecké poznatky. V rámci právneho odvetvia občianske právo je spôsobilý identifikovať jeho nedostatky, navrhnúť ich riešenie metódami výkladu alebo tvorby práva a porovnať súčasný stav poznania v právnom odvetví občianske právo s právnymi poriadkami iných štátov. Absolvent v danej súvislosti prezentuje najviac pokročilé a špecializované zručnosti a techniky vrátane schopnosti syntézy a hodnotenia, ktoré sa požadujú na riešenie zásadných problémov v oblasti výskumu a/alebo inovácie a na rozšírenie a nové vymedzenie existujúcich vedomostí alebo odborných postupov.
Absolvent má nezávislé kritické a analytické myslenie, ktoré aplikuje v meniacich sa spoločenských podmienkach a je schopný prezentovať samostatne výsledky výskumu a vývoja v odbore právo v právnom odvetví občianske právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, pred vedeckou a odbornou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí.
Absolvent nadobudne spôsobilosť vedecko-pedagogicky pôsobiť na požadovanej metodologickej úrovni v odbore právo, v právnom odvetví občianske právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, na základe čoho je pripravený kvalifikovane pôsobiť v rámci pedagogického procesu na vysokých školách v daných oblastiach.
Absolvent si osvojí schopnosť prejavovať značnú autoritu, inováciu, samostatnosť, vedeckú a odbornú bezúhonnosť a prevezme trvalý záväzok rozvíjať nové myšlienky alebo postupy. Predmetné komponenty sa odrážajú predovšetkým v schopnosti absolventa dokázať určiť zameranie výskumu a koordinovať tím vo vednej oblasti občianske právo, ako aj v príbuzných právnych odvetviach, a v pravidelnej publikačnej činnosti, ktorá svojou kvalitou zodpovedá štandardom Vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave (Vnútorný predpis č. 23/2021), ako aj štandardom Vnútorného predpisu č. 5/2021, ktorý upravuje vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania v podmienkach Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty a Štandardom pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (ďalej budú všetky tri dokumenty označované ako „Štandardy kvality“) a ktorú absolvent prezentoval počas svojho doktorandského štúdia.
Ciele vzdelávania sú v študijnom programe občianske právo dosahované prostredníctvom nasledovných merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach študijného programu, ktorý pozostáva z výučbovej časti, z vedeckej časti a z pedagogickej časti
Výučbová časť – predovšetkým výučba v rámci profilových predmetov:
Metodológia vedy
Metodika kvalitatívnych právnych výskumov
V rámci hore uvedených predmetov je zabezpečené, aby jednotlivé študijné programy doktorandského štúdia boli v študijnej časti posilňované v spoločnom základe z hľadiska metodológie vedy.
V rámci predmetu Metodológia vedy sú výstupy študentov prezentované schopnosťou formulovať výskumné hypotézy, prehĺbením zručností pri aplikácii metód analýzy a syntézy pri písaní vedeckých prác, dodržiavaním požiadaviek Štandardov kvality.
V rámci predmetu Metodika kvalitatívnych právnych výskumov si študent osvojí metódu kvalitatívneho výskumu, ktorý je v kontexte so stanovením účelu a cieľov, zberu dát, procesu ich analýzy až po generovanie záverečnej správy zameraný na porozumenie a interpretáciu významov, ktoré svojim skúsenostiam a vnemom priraďujú skúmané osoby. Cieľom je hľadanie príčin a súvislostí vo svetoch jednotlivcov a následná induktívna predikcia smerujúca k odpovediam na výskumné otázky.
Základy a aplikácia právnického vzdelávania: metodika pedagogického procesu
Absolvovaním predmetu získa študent ťažiskové vedomosti a relevantné informácie, na základe ktorých je schopný formulovať ciele a obsah vlastného pedagogického procesu. Ovláda organizačné formy, didaktické zásady a vyučovacie metódy, ktoré sú pre pedagogický proces profilujúce, pričom je spôsobilý ich flexibilne a správne selektovať v závislosti od požiadaviek pedagogického procesu, vyučovaného predmetu ako aj cieľovej skupiny. Na základe vlastných poznatkov identifikuje individuálne všeobecné a osobitné požiadavky na prípravu čiastkových častí vyučovacieho procesu akcentujúc špecifiká výučby zameranej na právnické vzdelávanie.
Príprava projektu dizertačnej práce z občianskeho práva
Systematickou prípravou projektu dizertačnej práce si študent pod vedením svojho školiteľa nie len osvojí, ale zároveň nadobudne spôsobilosť aplikovať základné metódy vedeckej práce a ich využitie pri vlastnej výskumnej a vedeckej aktivite. Pod vplyvom pravidelného logického a premysleného mentoringu školiteľa, ktorý vhodným spôsobom ovplyvňuje celý proces prípravy projektu, je po absolvovaní predmetu doktorand schopný formulovať základné vedecké otázky a vedecké hypotézy, ktoré sú zároveň prezumovaným výsledkom. Dôraz kladený na aktívnu zložku výskumu je determinovaný vlastnou tvorivou činnosťou študenta. Uvedený proces finalizuje vypracovaním projektu dizertačnej práce, v ktorom na základe doterajšieho vedeckého skúmania problematiky a poznatkov formuluje a precizuje základné hypotézy, a zároveň vytvára vedeckú platformu pre ďalší výskum v skúmanej oblasti. Súčasťou projektu sú aj rozpracované čiastkové ciele, ktoré podmieňujú dosiahnutie cieľa hlavného. V projekte nechýba diskusia, ako aj jej výsledky. Vlastné postoje a vlastné riešenia, ku ktorým autor dospel, sú logicky usporiadané a dostatočne zhodnotené. Zároveň študent vie komentovať všetky skutočnosti a poznatky v konfrontácii s výsledkami výskumných prác iných autorov či rozhodnutí relevantných autorít aplikujúcich práv, ťažiskovo judikátov. Po absolvovaní je doktorand schopný prezentovať, argumentovať čiastkové výstupy vedeckého výskumu a viesť vedeckú a odbornú diskusiu ohľadom predmetnej problematiky.
Občianske právo hmotné
Študent získava vzdelávacie výstupy o vybraných problémoch týkajúcich sa stavu a úloh občianskeho práva v systéme práva Slovenskej republiky.
Civilný proces
Študent získava vzdelávacie výstupy o vybraných problémoch týkajúcich sa stavu a úloh občianskeho práva procesného v systéme práva Slovenskej republiky. Výučba predmetu by mala u študentov podporiť záujem o vyhľadávanie aktuálnych problémov pri interpretácii a aplikácii práva a ponúkanie vedecky zdôvodnených návrhov na ich riešenie.
Civilný proces v judikatúre Najvyššieho súdu SR, Ústavného súdu SR a Európskeho súdu pre ľudské práva
Študent získava vzdelávacie výstupy o vybraných významných judikátoch Najvyššieho súdu SR, Ústavného súdu SR a Európskeho súdu pre ľudské práva a nadobúda argumentačné schopnosti.
Akademické písanie v civilnom procese
Študent získava zručnosti v oblasti prezentovania výsledkov svojho vedeckého výskumu a rozvíja svoje argumentačné schopnosti.
Súkromné práva k nehmotným statkom
Študent získava náležitú právnu orientáciu v problematike slovenských osobnostných práv, osobného práva a slovenského, európskeho a medzinárodného práva duševného vlastníctva.
Vedecká časť
Minimálny rozsah povinne voliteľnej vedeckej činnosti vyplýva zo Smernica dekana Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty, ktorá upravuje hodnotenie vybraných vedeckých aktivít vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov a doktorandov na Univerzite Komenského v Bratislave, Právnickej fakulte (Vnútorný predpis č. 1/2018). V zmysle článku 6 ods. 1 Vnútorného predpisu č. 1/2018 PraF UK každoročne vyhotovuje celkové hodnotenie vedeckej a odbornej činnosti osôb uvedených v čl. 1, medzi ktorých sú zaradení aj doktorandi. Doktorand PraF UK je povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť za publikačnú činnosť hodnotenie minimálne 30 bodov, pokiaľ ide o doktoranda v dennej forme štúdia, a minimálne 20 bodov, pokiaľ ide o doktoranda v externej forme štúdia. Doktorand v dennej forme štúdia je v celkovom hodnotení povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť najmenej 35 bodov. Doktorand v externej forme štúdia je v celkovom hodnotení povinný za hodnotené obdobie (1 kalendárny rok) dosiahnuť najmenej 25 bodov. Konkrétny počet bodov za jednotlivé kategórie vyplývajú z čl. 2-5 Vnútorného predpisu č. 1/2018:
https://www.flaw.uniba.sk/fileadmin/praf/O_fakulte/Dokumenty/VP_2018/VP_2018_01.pdf
Kvalita publikačnej činnosti študentov doktorandského štúdia, predovšetkým v kontexte so Štandardami kvality, je každoročne vyhodnocovaná Radou pre kvalitu vedy a doktorandského štúdia Univerzity Komenského v Bratislave, Právnickej fakulty.
Pedagogická časť
Študent doktorandského štúdia, na začiatku aj pod dohľadom svojho školiteľa, aplikuje a zdokonaľuje zručnosti vo výučbe, ktoré si predtým získal vlastnými hospitáciami na uvedených predmetoch a v rámci profilového predmetu Základy a aplikácia právnického vzdelávania: metodika pedagogického procesu.
Uplatnenie absolventov
- odborní asistenti a vedeckí pracovníci na univerzitách a iných vedeckých inštitúciách
- vedúci pracovníci analytických odborov na najvyšších súdoch, vedúci pracovníci v ústredných orgánoch štátnej správy a v európskych štruktúrach
- sudcovia
- advokácia (vedúci pracovného tímu)
Podmienky prijatia a prijímacie konanie
Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.
Podmienky prijatia na štúdium na Univerzite Komenského v Bratislave, Právnickej fakulte, podľa § 57 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a informácie podľa čl. 3 ods. 5 Pravidiel prijímacieho konania na Univerzite Komenského v Bratislave (vnútorný predpis č. 24/2023, úplné znenie VP 4/2021 v znení dodatku č. 1):
Postupy prijímania na štúdium.
Pravidlá prijímacieho konania na UK (VP 4/2021)
https://uniba.sk/fileadmin/ruk/legislativa/2021/Vp_2021_04.pdf
Odporúčaný študijný plán a informačné listy
DENNÉ ŠTÚDIUM
Odporúčaný študijný plán:
Informačné listy:
EXTERNÉ ŠTÚDIUM
Odporúčaný študijný plán:
Informačné listy:
Rada študijného programu
Členovia Rady študijného programu:
Garantka: | prof. JUDr. Svetlana Ficová, CSc. | VUPCH | VTČ |
Spolugaranti: | prof. JUDr. Romana Smyčková, PhD. | VUPCH | VTČ |
doc. JUDr. Alexandra Löwy, PhD. | VUPCH | VTČ | |
doc. Mgr. Lenka Dufalová, PhD. | VUPCH | VTČ | |
doc. Mgr. Martin Daňko, PhD. | VUPCH | VTČ | |
Študenti: | Mgr. Dávid Maukš | ||
Externé prostredie: | JUDr. František Sedlačko – SEDLAČKO & PARTNERS, s.r.o. | ||
|
Dokumenty
Zasadnutia Rady študijného programu:
Dátum: | Popis: | Zápisnica: |
07.07.2022 | prerokovanie návrhu profilu absolventa a opisu študijného programu | |
19.04.2023 | Hodnotenie študijného programu za rok 2022/2023 | |
17.10.2023 | Prerokovanie aktualizácie Opisu študijného programu a Vnútornej hodnotiacej správy |
Rozhodnutia:
Dátum: | Orgán: | Rozhodnutie: |
11.07.2022 | Akreditačná rada PraF UK | |
19.08.2022 | Akreditačná rada UK |
Rámcová dohoda o spolupráci s externou vzdelávacou inštitúciou: Dohoda
Opisy študijných programov a vnútorné hodnotiace správy:
Kód študijného programu CRŠ/PraF UK AIS2: | Dokument : |
100635/dOBP15 | |
105864/dOBPx15 | |
dOBP15 | |
|